onsdag 21 december 2011

Det bästa på julbordet



Det bästa på julbordet enligt mig är Janssons frestelse. Har som ni vet slutat med all mjölk igen, så fick lite ont i magen när jag kom på att jansson inehåller massor av grädde, grädde som troligtvis (vet ju inte om det är mjölken som gör det onda, men misstänker) jävlas med Wiltons stackars mage.

Tanken kom att jag kanske kan "unna" mig lite mjölk på självaste julafton, men nä - det är det fan inte värt. Vill inte ha en minut kolikskrik om jag inte behöver. Kom då på den briljanta iden att göra en egen jansson, en mjölkfri sådan. Säkert inte lika god men vafan, allt för sitt barn! Skippar även allt som har med choklad att göra, alla goda julbak och en hel del annat smarrigt. Lär väl gå ner i vikt under jul medans andra går upp, haha.

Mjölkfri Janssons frestelse

Ingridienser
800 gram potatis(ar)
2 st lök
1 ask ansjovisfilé(er)
1 förpackning Havregrädde, Oatly
salt och peppar
2 tsk margarin mjölkfritt
1 msk mjölkfritt ströbröd

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°. Strimla potatisen och löken. Blanda ansjovisspadet och havregrädden. Varva potatis och lök med ansjovis i fettsnål ugnssäker form.

2. Salta och peppra lätt mellan varven. Häll över vätskan. Strö över ströbrödet och klicka i margarinet ovanpå. Grädda i ca 30–40 min eller tills frestelsen är krämig och mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar