lördag 24 mars 2012

Utslag & pricktest


(Bilderna visar att utslagen nästan är helt borta, samt pricktestet på armen).

I torsdags gick jag till bvc med Wilton för att visa upp hans utslag som blossat upp och försvunnit i ca 2 veckors tid.

Ni vet ju även om att det varit ett flertal tunga nätter där han inte kommer till ro, eller så fort han somnat så vaknar han och är ledsen, gnällig, besvärad. Har ju trott det varit tänderna då han dreglar en massa och biter på allt han får tag på (självklart kan det vara en bidragande orsak), men nu tror eller snarare vet jag att det kliat av exemen.

På bvc visste dom inte vad det kunde vara. Eventuellt att han reagerar på ägg, sa sköterskan. Jag ställde in mig på en äggfri kost för att se om det gör någon skillnad. Fick även en skvätt kortisonsalva i en burk som vi skulle smörja exemen med på kvällen.

När jag kom hem från bvc ringde jag till barnkliniken. Jag ville att en barnläkare skulle ta sig en titt. Dom hade inte tid för ens dagen efter (alltså i fredags).

Kvällen kom och vi smorde in honom. Natten var tusen gånger bättre än de senaste två veckorna då jag fått minimalt med sömn, även Wilton. På morgonen såg exemen mycket bättre ut, men jag ville ändå åka till barnkliniken för att prata med läkaren.

Väl där kunde han se att det fanns exem. Jag berättade hur läget hade varit, den oroliga sömnen, att han haft kolik men som varit bra i någon månad, men att han nu börjat få exem. Jag bad om ett pricktest på mjölk & ägg, som jag fick! Blev överlycklig, äntligen kunde jag släppa dessa funderingar - man blir galen av att inte veta vad som gör honom så ont. Resultatet av pricktestet var glada nyheter, han var inte allergisk mot ägg el mjölk.

Läkaren trodde exemen berodde på att han var så torr, och visst var det så. När vi börjat smörja honom är han mycket finare i huden och sover nu nästan lika bra som innan. Vi ska smörja några dagar till med kortisonsalvan för att sedan gå över till en fet mjukgörande salva.

Stackars Wilton, han har inte haft någon lätt start.

2 kommentarer:

  1. Men gud så skönt att inte pricktestet visade något då! :)

    Hoppas ni haft en mysig helg annars. Och ett stort grattis till fina Lowa på födelsedagen! Kramar!

    SvaraRadera