tisdag 13 oktober 2009

Denna noja

Alla ni (vi) som är gravida eller fått barn vet hur nojig man blir, speciellt när man väntar sitt första barn och allt är "nytt". Det finns hur mycket som helst att läsa. Allt från vad man inte får äta, till bästa märket på blöjor. Det är som i en djungel. Jag älskar att kika runt på alla gravidsidor men ibland kan det bli för mycket, som nu. Jag har nojat så länge om detta vaccin. Vad händer när jag tar det? Tar mitt barn i magen någon skada, och isf, vad för skada? Vad händer om jag inte tar vaccinet? Skadas barnet om jag skulle bli sjuk?
Man vill ju inte riskera något i onödan. Barnmorskorna här i stan säger att man SKA ta det, medans på andra ställen i Sverige säger dom helt tvärtom, att man inte ska ta det eller att man bör vänta tills man kommit till en viss vecka.

Som gravid i Katrineholm har man fått hem ett brev med tid och plats där vacineringen ska äga rum. Tiden är idag, mellan 16-19, eller på söndag för dom som inte kan. Jag kommer inte ta vacinet idag, men är inte helt säker på om jag ska strunta i det på söndag.
Det sägs att om man tar sprutan som gravid får fostret ett visst skydd mot influensen. Och nån spruta kan ju inte ges till små spädbarn eller barn under 2 år.
Jag är kluven. Jag pendlar från att ta till att inte ta.

Sitter på Familjeliv och läser chatten med en överläkare som svarar på oroliga gravida och icke gravidas frågor. Hoppas jag kommer kunna bli klokare och bestämma mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar