torsdag 12 augusti 2010

Förlossningsberättelse!

Förlossningsberättelse.

Jag mådde toppen under hela graviditeten förutom hemsk foglossning.
Beräknad förlossningsdatum var fredagen den 26/3 -10

På tisdagen hade jag börjat fått värkar som kom och gick, och som ibland höll i sig flera timmar. Men det gjorde aldrig riktigt ont, men ondare än vanligt. På onsdagen den 24/3 kom värkarna tillbaks igen vid 16-tiden och jag gick bara och väntade på att de skulle avta, men det gjorde dom inte. Kristoffer var på jobbet (jobbade kväll) och jag ville inte oroa honom i onödan så jag gick här hemma och kände hur värkarna blev tätare och gjorde mer & mer ont.

Jag satt på värktimer.se för att klocka värkarna och ser då att de kom med ca 6 minuters mellanrum, ibland kortare ibland längre. Det börjar kännas riktigt ordentligt nu och jag börjar känna mig stressad för lägenheten inte är städad. Så jag börjar städa hela lägenheten, och när värkarna kom fick jag hålla i mig i dörrar/bänkar och andas mig igenom dom. Det var dags att ringa till Kristoffer, och han var hemma på ca 5 minuter.

Ringer till förlossningen och berättar läget, packar iordning det sista i BB-väskan och jag försöker få i mig lite fil och macka. Det smakade inte allt för gott. Sista magbilden tas och vi hoppar in i bilen. 6 mil till förlossningen - Nyköping.

Klockan är 23.30 när vi blir inskriva på förlossningen. Det var en ganska lugn kväll så jag fick välja rum. Jag tog det som var rakt fram (minns ej nr).
Vecka 39 + 6
Blodtrycket låg på 128/77

CTG-kurva köres och allt ser bra ut.
Öppen ca 1-2 cm med hela hinnor, och vid värk öppen 2-3 cm, buktande hinnblåsa.
Värkarna ger sig lite efter inskrivningen och vi fick ett rum på förlossningen så vi skulle försöka vila lite. Kristoffer somnar direkt medans jag känner värkarna täta på sig igen.

00:45 ringer jag på personalen och berättar att värkarna börjat igen. Får en alvedon så jag ska kunna sova. Sover inte en blund.

04:00 ringer jag igen. Det börjar göra riktigt ont nu. Får lämna ett urinprov som ser bra ut. CTG-kurva tas.
04:30 öppen ca 3-4 cm, hela hinnor.

Ber om att få lägga mig i ett varmt bad. Det varma badet har god effekt så jag ligger där en bra stund. Tappar ur vattnet och fyller på nytt varmt, riktigt varmt. Lindrar värkarna lite.

06:35 Går jag upp ur badet. CTG-kurva kopplas. Får nyponsoppa och saft. Har enbart druckit lite vatten under natten.
07:10 avslutas CTG-kurvan. Värkar var 6-7 minut.

Eftersom värkarna inte kommer så tätt och jag ändå öppnat upp mig en del så kommer vi fram till att de ska ta hål på hinnorna.
Kl 07:20 avgår klart fostervatten. Kändes som man kissade på sig.

08:15 Upplever stor skillnad efter vattnet gått. Tycker att det är hanterbart än så länge men "på gränsen". Andas fint genom värkarna. Säger att jag snart vill börja andas lustgas.

08:40. Får lustgas/syrgas 50/50. Har god effekt av de. Känner mig genast mycket piggare och värkarna gör inte alls lika ont.

08:55. CTG-kurva

09:20. Lustgasen höjs och nu börjar det göra riktigt ont igen. Ingen får prata med mig under värkarna. Vill ha helt tyst för att kunna "gå in i mig själv".

10:30 är jag öppen ca 8 cm. Värkarna gör extremt ont och lustgasen hjälper inte längre. Ber om att få EDA.

10:45 får jag dropp. Väntar på EDA:n. Andas lustgas så gott det går. Får flera värkar i rad och andas då för mycket lustgas och "svimmar" bort. När jag vaknat till efter några sekunder fick jag för mig att bebisen i magen dött. Det läskigaste jag varit med om. Kristoffer blir jätterädd när jag ger honom en hemsk blick och säger: "Dog bebisen?!". Obehagligt! Värkarna var riktigt hemska här och jag ville bara dö. Ingen EDA än.

11:30 börjar det trycka nått fruktansvärt och jag får ett helt annat läte.
- Nu ska vi föda bebis, hör jag ena barnmorskan säga.
Men vadå, jag har ju inte fått min EDA än säger jag. Undersökning görs och jag är öppen 10 cm. Beslut om att EDA inte kan läggas.

12:00. Krystvärkar. Krystar aktivt. Ingen smärtlindring alls, lustgasen hjälpte inte mig då jag ville vara "klar i huvet" för att orka krysta.
Står på knä.

12:25. Syntocinon kopplas i värkförstärkande syfte då jag har varit öppen i över 1 timme och värkarna är något glesa. Fruktansvärd smärta!

12:40. Krystar halvsittandes. Bästa och skönaste ställningen enligt mig.
Huvudet åker ut och sen in. Vill att det bara ska vara över. Svetten rinner och jag är helt slut. Underbart skönt när Kristoffer och barnmorskan baddar med kalla handdukar i ansiktet.

13:07. Huvudet står i genomskärning. Barnet förväntas föda på nästa värk.

13:09 torsdagen den 25/3 föds våran älskade dotter i framstupa kronbjudning, har navelsträngen ett varv löst runt halsen. Skriker efter kutan stimulering.
Får apgar 9-9-9.
Vikt. 3370 g
Längd. 51 cm.

En förlossning är nått av det häftigaste man kan vara med om. Den enorma smärtan man känner försvinner direkt när bebisen kommer upp på bröstet. Helt klart värt besväret :).
Vår fina flicka som fick namnet Lowa ammar jag för första gången ca 1 timme efter förlossningen. Vi ligger kvar på förlossningen i 6 timmar där det bjuds på den underbara fikabrickan. Fick ett rum på BB där vi stannade till lördag eftermiddag.

Helt klart den bästa dagen i våra liv.







7 kommentarer:

  1. Så underbart! Våran Albin är född i samma rum :) Kramar Hedvig

    SvaraRadera
  2. Gud vad spännande det är att läsa.! Jätte bra skrivet tycker jag!.. Puss och kram!

    SvaraRadera
  3. Aw, vad fint! Ögonen fylldes med tårar ^^! Stor kram till hela familjen <3
    /Jenny N (spillerill)

    SvaraRadera
  4. Åhh, vilken liten sötis.. Man har nästan glömt att de varit sådär små!

    SvaraRadera
  5. De är så roligt att läsa andras berättelser :) tycks ändå gått väldigt bra för dig även utan Eda. :) kram Helena

    SvaraRadera
  6. Det är så härligt att få läsa förlossningsberättelser. Tack för att du delade med dig av din :)

    SvaraRadera
  7. Tummen upp-bilden! Hahaha, såå kul när du berättade om det! :) PUSSAR

    SvaraRadera