fredag 9 oktober 2009

Baka en kaka

Har känt mig baksugen minst 2 veckor, men aldrig riktigt kommit till skott och gjort någonting. Har handlat ingredienser men suget har försvunnit lika fort jag klivit innanför dörren. Vet inte om det har att göra med min extrema trötthet som kommer sig smygandes när man minst anar det, det hör ju till graviditeten, så då har sängen kännts mer lockande än en massa mjöl och socker i halva köket.

Idag dock så tog jag verkligen tag i det. Det fick bli en Silviakaka, grymt god och grymt lätt att göra, den kan ingen misslyckas med. Supersmidigt att ta fram från frysen när det nalkas kaffegäster, för visst är det mycket roligare att bjuda på hembakt bröd?
Här får ni iaf receptet, och en bild på MITT fina underverk.

Silviakaka
Ingredienser
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 dl kallt vatten

Kräm
150 gram smör
1,5 dl socker
2 äggulor
3 tsk vaniljsocker
Tillagning
175 grader, ca 15 min

Vispa ägg och socker
Blanda I resten
Grädda I långpanna med bakplåtspapper
Koka ihop krämen, låt puttra lite på svag värme
Låt kakan svalna
Bred ut krämen och strö på kokos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar