måndag 3 oktober 2011

Föda i Nyköping eller Eskilstuna?

Lowa föddes i Nyköping. Det var kanonbra där, litet och personligt. Personalen var supergulliga och man kände sig väldigt trygg. Superbra med badkar på varje förlossningsrum också.

Den här förlossningen har vi sagt ska ske i Nyköping också, men nu börjar vi båda fundera lite på Eskilstuna ändå. Vi bor i Bie (alltså redan "påväg" till Eskilstuna) och min största skräck är att föda i bilen (även om jag vet att risken är minimal). Vi kände oss väldigt välkomna där också när vi var in till förlossningen förra veckan.

Jättesvårt.

Vart födde ni (jag vet att ni är många mammor från Katrineholm och i närheten som läser min blogg). För och nackdelar?

8 kommentarer:

  1. Jag födde ju i Nyköping och jag skulle välja Eskilstuna varje dag! Min syster fick sin prematurson där och hon har alltid hyllat personalen där. Tyckte det var många saker som var negativa med min förlossning o viselse i nyköping.

    SvaraRadera
  2. Vi födde juh i Eskilstuna och var faktiskt glatt överraskade då vi hört mycket negativt därifrån. Jag har aldrig varit på förlossningen i Nyköping så jag vet juh inte hur det är eller ser ut där. På förlossningen var personalen trevliga och hjälpsamma. Jag berättade att jag hade ett förlossningsbrev och första barnmorskan som tog emot det gick igenom det med mig, resterande barnmorskor (och narkosläkaren) som skulle ha hand om mig var tydliga med att berätta att dom läst mitt brev och frågade om det var något dom ville förtydliga.
    På BB kom personalen in vid varje skiftbyte och berättade vad dom hette och sådär. Annars klarade man sig själv rätt mycket vilket jag tyckte var skönt för jag ville inte ha en massa vilt främmande människor springande på vårat rum :)

    SvaraRadera
  3. Jag föredrar Nyköping... Litet mysigt och personalen är bra.. nackdelen ät om det skulle hända något.. satsa på Nyköping. Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Jag födde Bella i Nyköping och Olivia i Eskilstuna. Hade hört en del negativt om den senare staden innan Bella så vi valde Nyköping just för att det var mysigt och personligt. Min upplevelse där var bra men maken tyckte att personalen hade lite dålig koll (det var jättemånga födslar på gång just den dagen)och de verkade stressade. Jag fick barnsängsfeber efter min förlossning där och kanske berodde det på att någon glömde eller inte hann tvätta sig och sprita händerna. Det vet jag inte säkert men en tjej till fick samma åkomma ungefär samtidigt och jag vet att de fått kritik för sina rutiner (som inte fanns!) vid fullbeläggning. Vi valde eskilstuna andra gången eftersom det finns en barnklinik där. Är något fel (gud förbjude!!)så blir man ändå skickad till eskilstuna om man är i nyköping.Vi tyckte att det var bra i eskilstuna. De lyssnade och förklarade bra.Jag fick massa hjälp på slutet eftersom mina krafter höll på att ta slut strax innan lillasyster Prinsessan kom. Särskilt minns jag en sköterska som heter Lida. Liten och tuff och stark som attan!
    Jag upplevde inget negativt överhuvudtaget i Eskilstuna men det är väl som med allt annat helt beroende på hur man själv är, vad man tycker och känner. BB var också kanon med jättebra personal.
    Förresten tror jag att ni får en lillasyster. Så. Nu är du väl ännu mer förvirrad :P
    Lycka till och jag tänker på dig mycket Anna!

    SvaraRadera
  5. En i Katrinehom och tre i Nyköping, skulle det komma en femte skulle jag åter till Nyköping, tycker det är jättebra där.. Verkligen haft jättebra personal alla gånger, speciellt den senaste, Malin - hon var nog sänd ovanifrån, tänk om alla förlossningar var så bra.
    Jag tror inte det spelar någon roll var man åker, man kan träffa "fel personal" överallt - gå på magkänslan.
    Lycka till och välj ryggbedövning ;) hälsar Pernilla från Maries fest.

    SvaraRadera
  6. Jag födde min dotter i eskilstuna i maj i år. Jag tyckte det var kanon! Vi var på besök på nyköping ungefär en månad innan bf och jag hade fram tills dess varit tvärsäker på att åka just dit. Men jag velade in i det sista och bestämde mig typ i sista sekund för att åka till eskilstuna. Trots att även jag hade hört dålig kritik om dom.

    Vi välkomnades jättebra och personalen var väldigt trevlig, lugn och samsad trots vår supersnabba och smått stressiga förlossning. Jag blev helt enkelt positivt överaskad. :) Och bb var kanon det med. Även där måste jag upprepa tidigare talare och säga att personalen där var jättetrevlig och vid varje skiftbyte kom dom in och kollade hur vi hade det och presenterade sig. Ville vi nåt så var det bara att ringa efter dom och jag uppskattade verkligen att man fick vara ifred med sin lilla familj utan onödigt spring. Då lärde man känna sitt nya tillskott snabbt och man fick lära sig hur den lilla krabaten funkade utan någon som glor över axeln och talar om hur man ska göra o inte göra. Dom var väldigt bra med vår lilla prinsessa med!

    Jag har ju aldrig fött i nyköping så kan inte tala varken gott eller ont om dom. Har hört många som är nöjda men jag skulle alla gånger välja eskilstuna igen!! Så pass nöjd är jag :D Du blir inte rådd att välja eskilstuna om fallet blir sätesförlossning? Lycka till med valet iaf och hoppas att allt kommer gå bra för er! :) Ser fram emot att följa dig i bloggen ;) Kram Jessica

    SvaraRadera
  7. Jag har varit till Eskilstuna bägge gångerna. Ett rätt naturligt val för oss då barnens pappa jobbar på sjukhuset i Eskilstuna. Men jag är helnöjd! Suveränt personal. Händer det något så skickas du och barnet ändå till Eskilstuna, ibland inte ens tillsammans om det är riktigt illa. Kändes tryggt att ha kunnig personal på plats om något skulle gå tokigt. Sen har ni ju nära dit. Thexas kom 24 minuter efter att vi kommit dit. Så ett tips är att ta det närmsta sjukhuset. Hihi.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Trillade in här och kände att jag bara måste kommentera.

    Jag hörde mycket negativt om Eskilstuna och sambon och jag valde att föda i Norrköping, men när dagen kom blev det lite dramatiskt och ambulans tillkallades så vi åkte till Eskilstuna ändå.. jag ångrar det inte. Personalen var helt underbar och jag kände mig lugn mitt i allt kaos!

    SvaraRadera