torsdag 2 februari 2012

Lågintensiv träning VS högintensiv träning

Alla har väl hört att lågintensiv träningen är den bästa om du vill bränna fett? Har googlat runt lite ikväll och jag blir faktiskt inte så mycket klokare. Självklart är det bästa att variera sin träning, men vilket är bäst när man vill fettförbränna och tappa vikt?

Hämtat från google:

Lågintensiv träning rekommenderas ofta framför högintensiv träning när det gäller fettförbränning. Lågintensiv träning brukar beskrivas som 60 % av din puls totala maxkapacitet medan högintensiv träning sträcker sig mot 80 %.

För den som är av det bekvämare slaget så känns ofta lågintensiv träning mer lätthanterligt och en snabbare väg till viktminskning. Artiklar om dess positiva effekter gör det inte heller sämre. Genom lågintensiv träning är det också mindre risk för skador vilket är positivt för mer otränade personer.

Vid lågintensiv träning är din totala förbränning från fett cirka 50 % medan högintensiv träning hämtar 40 % av den totala energin från fettet. Det är tydligt att lågintensiv träning förbränner mest fett.

Om du cyklar 40 minuter i lugn takt (lågintensiv träning) så förbränner du totalt cirka 200 kalorier. 100 kalorier är från fett och 100 från kolhydrater och protein.

Tränar du istället högintensiv intervallträning i 20 minuter är din totala förbränning cirka 320 kalorier. En snabb uträkning visar att det är cirka 130 kalorier från fett. Du har alltså förbränt 30 fler kalorier på hälften av tiden du gjorde vid lågintensiv träning.

Anledningen är att din totala förbränning ökar vid högintensiv träning och du förbränner på det sättet också mer kalorier från fettet. Det är fettet, som är den ”långlagrade” energin som ska förbrännas framför kolhydrater som ger snabb energi.

En annan fördel med högintensiv träning framför lågintensiv träning är att du din förbränning håller i sig flera timmar efter du utförde ditt träningspass. Därför har du en ökad förbränning långt efter att du slutat träna.

Läste även (och redan visste):

Bästa fettförbränningen är om du lågintensivtränar i 45 min till max 80 min. Du kommer bränna mindre kalorier än om du kanske hade kört högintensiv träning i kortare tid. Ni vet, kalorier in - kalorier ut. Till exempel så innehåller ett gram protein eller kolhydrater 4 kalorier medan ett gram fett innehåller 9 kalorier. Det betyder att det är mer än dubbelt så mycket kalorier i fett än protein och kolhydrater. Desto mer fett du äter desto mer kalorier kommer din kropp att lagra.

När du tränar högintensivt kan du istället för att bränna fett börja bränna muskler om det inte finns annat att "ta av", och det vill väl ingen? Kroppen kan även bli stressad när pulsen är hög och kortisol bildas i kroppen som kommer hålla fast alla kilon. Ah det är snurrigt, det känns bättra att träna hårt o svettigt ist för lite lättare med en lägre puls, men med lägre puls och länge pass bränner du mer fett - träna hårdare och du bränner mer kalorier.

Jag får helt enkelt försöka satsa (inte det lättaste när man vill svettas och bränna massa kalorier) på lågintensiv tränig, eller tokintervalla i max 20 min.

5 kommentarer:

  1. Jag kör intervaller i 30 min (inkl. 5 min uppvärmning + 5 min nedvarvning) och får upp pulsen bra, sen styrketräning ca 30 min. Då slipper jag vara på gymet drygt 1,5 timme, som det blir om man kör lågintensivt i 45 min-1 tim och sen styrketräning på det. Men om jag skulle åka till gymet för att bara köra kondition så skulle jag nog köra lågintensivt...

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Alltså, det är ju skitsvårt.

    Jag tokintervallar! 20min MAX, och tar ut mig rejält (allt enligt Olgas tips). Jag gillar det, effektivt, både i tid och viktras...det försvinner minst 1kg i veckan på mig, sen om det är muskler eller fett, det vet jag faktiskt inte? (Jag värmer upp i 10min innan intervallerna, ibland kör jag styrka innan).

    SvaraRadera
  3. Jag springer på bandet (Olga sa ju att det inte var någon fara med träning och mjölksyra och allt vad heter under amning...jag ammar iaf masssooooor). Jag springer på bandet 30sek och går 1 min, ibland 1,5min. Jag blippar upp och ner, så det blir väl inte helt rätt, men på ett ungefär iaf, för när jag hoppar av bandet så stannar det:O(

    SvaraRadera
  4. med "blippande" menar jag trycker upp och ner på hastigheten på bandet...när jag springer har jag på typ 14 kanske 14,5, och när jag vilar är det nere på 5. Så jag är ju aldrig stilla iaf...

    SvaraRadera
  5. Nu såg jag på Olgas blogg att det var inlägg om det där med amning och löpning. Men varför får man inte det? Jag hinner iaf bara köra intervaller 1 gång/vecka (man får ju max göra 2ggr/vecka om man gör enligt HIIT), så det blir ju inte så mycket, kanske inte kan göra så mycket skada?

    SvaraRadera