torsdag 27 januari 2011

Utvilad mamma!

Ni vet vilka jobbiga nätter jag har haft de senaste månaderna? Jag tror det började rätt tidigt faktiskt, vid 4 månaders ålder, kanske ännu tidigare. Men när Lowa var pytteliten gick nattningarna galant. Var bara att lägga ner henne i sängen så somnade hon själv utan problem.

Kvällarna & nätterna vi haft de senaste månaderna har varit hemska. Lowa vill vaggas till söms efter en flaska välling, men så fort hon kommer i sin säng blir det gallskrik, även fast hon sovit tungt i famnen, då är det bara att börja vagga igen...

Efter mycket om och med somnar hon och sover när vi lägger ner henne i sängen, kan dock vakna efter 30 minuter eller ibland 2 timmar, men vaknar gör hon garanterat. När vi lägger oss (hennes säng bredvid våran) vill hon komma till oss, vägrar ligga i sin säng. Jag vakar jättelätt så min sömn har varit i minsta laget, speciellt när Lowa vill amma hela tiden. Nappen duger inte, det är mysigare med mamma - såklart! Tyvärr funkar det inte i längden att hålla på och amma halva natten, ibland 10 gånger men inte för hunger utan för snuttandes och mysighetens skull.

I tisdags var vi tvungna att göra något åt det! 5-minutersmetoden började vi med i november och det funkade fram tills vi gick bort på 30-årsfest och hade barnvakt (dock var nätterna likadana, men hon somnade själv i sängen). Så i tisdags var det läga att prova igen. Vi la ner henne vaken i sin säng och självklart blev det skrik, men på ca 6 minuter sov hon. Och hon sov bra, för när vi gick och la oss hade hon inte vaknat en endaste gång. Då bar vi ut sängen ur vårt sovrum och ställde den i vardagsrummet, och där sov hon hela natten.

Vaknade till vid 1 av att hon var ledsen men jag bet ihop och sprang inte dit, vilket var bra för hon somnade om på några minuter. Natten som var gick också bra. Hon vaknade och var ledsen men somnade igen. Klockan kvart över 9 på morgonen vaknade jag pigg o glad, gick upp och väckte Lowa som också var på sitt bästa humör. Hoppas det fortsätter såhär. Det är guld värt. Man får bita ihop några dagar med gråt men det är det bästa för hela familjen. Vi får sova och Lowa får sova. Bättre kan det inte bli.

Så nu är det hög tid att börja fixa Lowas rum så vi kan flytta sängen dit ist för att hon ska sova i vardagsrummet (på dagarna i vårt rum). Måla lister, tapetsera och inreda! Ska bli så kul.

Självklart känns det jättekonstigt att inte ha lillgumman bredvid sig om nätterna. Hon har ju legat med oss eller i sin säng sen 10 månader tillbaks. Ett tecken på att gumman börjar bli stor. Men nån gång är det ju dags och när nätterna inte funkar måste man göra en förändring. Det känns jättebra att vi "vågat" ta det här steget.

Har bara ammat Lowa om nätterna de sista 2 månaderna (bara för hon varit så snuttig) så imorse fick hon tutten bara för att vi skulle få ett mysigt avslut på amningen. Hon älskar välling och maten slinker i mycket bättre nu de senaste 2 dagarna då hon inte snuttat på mina tuttar halva natten. Självklart känns även det lite vemodigt - att sluta amma, men det ska också göras förr eller senasre och jag känner mig redo. Från en skitjobbig start med amning (som nästan slutade med ersättning pga sår, inflammation, blod, sår igen och sinad mjölk) till amma i 10 månader! STARKT av mig. Fick en guldstjärna av barnmorskan att jag klarade av början.

Hoppas allt fortsätter lika bra som det gjort de 2 senaste dygnen. Håller mina tummar!

Hur har/är era nätter, ni som har småbarn?

8 kommentarer:

  1. Vad bra och klokt du resonerar Anna, jag blir så imponerad.....Hoppas att det fortsätter så bra som det börjat för er, hela familjen!
    Försöker räkna ut lämpligaste tillfälle att komma och hälsa på er igen. Vi vill ju se hur ni fått till det i huset, men framförallt träffa er och LOWA!
    Kram /Farmor Helena

    SvaraRadera
  2. Julia Från mammagänget!27 januari 2011 kl. 09:39

    Hej! HEjja dig, du är sååå värd lite sömn efter allt slit. Känner igen mig i din amnings situation. Wilmer sondmatades ju de tre första veckorna och sen fick jag en dubbelsidig svampinfektion i brösten samt blödande sår och sinande mjölk. men det går om man verkligen vill! ammar ju fortfarande en del men får väl se till att trappa ner snart så det inte blir jobbit när jag börjar jobba senare i vår. Hoppas vi ses snart iaf! kram på er och hoppas att nätterna fortsätter att vara bra! kram julia

    SvaraRadera
  3. Svar: Tack snälla ni. Det känns jätteskönt att det är en vänding nu, det behövde vi alla känner jag. Jag hoppas nätterna (och kvällarna) fortsätter lika bra. Vi låter även henne somna själv om dagarna... lite skrik ett par minuter sen sover hon. Håller tummarna att det blir lättare och lättare ju fler dagar hon somnar själv. :)

    Hoppas ni kan hitta en lucka och komma ner hit till oss. Ni är SÅ välkomna när som helst. Och nu får ni ett eget rum att sova i också :) Smidigt.

    Julia, hoppas vi ses snart också. Dags för en mamma-barn-träff snart va?

    SvaraRadera
  4. Vad skönt för er och vad bra du har kämpat! Härligt att få sova! Saknade er på sången idag.
    Ha det bra, kram

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att det funkar så bra på nätterna nu :) jag slutade också amma pojkarna efter 10 månader, då kändes de så stora och åt "vanlig" mat så bra. Kramar Hedvig

    SvaraRadera
  6. Tyvärr kunde vi inte komma på sången idag. Kristoffer började tidigt (har ju bara 1 bil) så jag hade ingen lust att åka med den tiden, men nästa vecka hoppas jag vi kan vara med :)

    Ja det känns som en bra tidpunkt att sluta amma nu faktiskt. Lowa känns "stor" och äter "vanlig" mat bra. :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Våra nätter är ok, ett tag hade vi det som ni har haft det, och det är sjuuuukt jobbigt!

    Juni somnar i sin säng (inte alltid), men sen vaknar hon på natten och då är jag så trött att jag nästan går i sömnen, tar upp henne och tar henne till vår säng. Väl där sover hon som en stock...och jag också.

    Slutade amma henne när hon var prick 1 år...och det blev bättre nätter när det var slut på det eviga snuttandet!

    Håller tummarna för att lilla Lowa ska sova ordentligt!

    Jag är otroligt känslig för att inte få sova ordentligt...så jag lider verkligen med dig.

    Kram kram!

    SvaraRadera
  8. vilken snäll dotter ni har syrran!!!! och världens sötaste, lika so mai o ove då :D

    ja antar att den e billig med tanke på att allt annat på bikbo e billigt. men ja vet inte hur mycke den kostar o vill inte veta. :D bäst så! :D
    <3

    SvaraRadera