torsdag 31 december 2009

Det bästa som kommer hända



Nytt år och nya möjligheter - 2010, men det allra största som kommer hända mig och Kristoffer det nya året är givetvis att vi fått den underbara gåvan att bli föräldrar.

tisdag 29 december 2009

17 minus, Perfekt!

Precis kommit hem från jobbet. Det var lugnt och skönt för en gång skull så ikväll slipper jag förhoppningsvis ond värk i ryggen. Fick mig ett litet ryck när jag kom innanför dörren - kom nämligen på att det vore perfekt att frosta av frysen nu när det är så pass kallt ute, så det håller jag på med nu medans alla matvaror ligger ute på balkongen... passade även på och rensa ur lite när jag ändå var igång. Mycket behövligt.

måndag 28 december 2009

Jag med bebismagen, vecka 28


Gravid i vecka 28 :)
Nu är Kristoffer hemma igen, och strax ska vi åka till Flen på en kvällsfika och säga hejdå till Elsa, Linus & Mai som åker hem till Malmö i morgon bitti.

Mer och mer på riktigt...


2 starka plus visades på våra gravstickor i Juli :)

Nu blir allt sakta men säkert mer på riktigt. Det började med ett plus på stickan i Juli (då jag hade mått väldigt illa och fått grymt JÄVLA ont i brösten), vi anade och visste innerst inne vad det var frågan om :) snabbt gick det.. och ett stort blått plus visades på stickan. Hade hört att gravstickorna ibland visade fel så sprang ner och köpte ett till dagen efter för att verkligen vara säker, och självklart kom det blåa pluset efter bara några sekunder-mycket hormoner i kisset. Vi satt förvånade i soffan, skrattade, pussades och allt kändes så himla overkligt. Vi ska bli föräldrar! Lycka!

Nu växer magen fort och gravidkrämporna börjar träda fram. Bäbis sparkar hårdare och man kan både se på magen och känna hur det bökar där inne. Underbart.
Idag fick vi ett handskrivet brev på posten. Ett brev där det står att vi är välkomna på träff för blivande föräldrar. 4 Torsdagar i rad med start 11 Februari. Nu är det på allvar :)
Förväntansfull!

6 år & 6 månader



Kreta - Juli 2009. Väntar barn utan att veta om det ;)

Idag firar jag och Kristoffer 6 år och 6 månader tillsammans. Tiden går sjukt snabbt, men den gör ju det när man har roligt. :) Idag kommer han hem från att ha varit uppe i Sveg över julen, ska bli mys. Jag ska bjuda på bio (Avatar), så får se om det blir ikväll eller någon annan dag i veckan vi går och ser den. Mys blir det garanterat ikväll, och så måste vi fota min växande gravidmage.

Är ledig idag och det behövs kan jag tala om. Igår kväll när jag kom hem från jobbet och satte mig ner så blev jag sittandes där ett bra tag. Hade nämligen svårt att komma upp, det värkte så dant i ryggen (svanken) och jag visste knappt vart jag skulle ta vägen. Jag undrar verkligen hur länge jag ska klara jobba med min foglossning (om det nu är det)? Men vill ju tjäna extra pengar nu innan bebis kommer. Det visar sig hur det blir! Hälsan går såklart i förstahand.

Sitter och sippar på en kopp kaffe medans jag kikar runt på gravidbloggar och gravidsidor. När jag väl är igång kan jag sitta i timmar, haha. Får se om jag klickar hem nått fint till våran son/dotter, fick ju faktiskt en redigt bra lön denna månad (Har aldrig i mitt liv fått ut så mycket som nu) så kanske gott kan unna oss ;)

fredag 25 december 2009

Håll er inne



Det gjorde inte jag! Begav mig ut i detta snökaos för att åka hem till Katrineholm (Från Flen). Snön yrde, det var moddigt på vägen blandat med ishalka på vissa ställen. Det var omöjligt att köra över 70 km/h, jag höll mig vid 60 sträcket och ändå fick jag planing på bilen i sköldinge. Hemska känsla! Det var bara att släppa gasen och spänna hela kroppen, den var för övrigt spänd hela vägen hem. Men hem kom jag och det var nog tack vara att jag körde så sakta. Hade en bil i röven hela vägen men det sket jag fan in... Bättre komma hem sent än aldrig, som Kristoffer hade sagt <3

Nu ska jag och Dexter krypa ner i sängen för att läsa lite i boken "Föda barn" som jag lånat från bibblan. Mycket intressant och lärorik bok om jag får säga det själv.
Nästan alla frågar om jag är rädd för förlossningen, men det är jag inte. Jag vet att det kommer göra grymt jävla ont, och att förlossningen kanske inte alls blir som man föreställt sig, men varför hålla på och oroa sig för det nu? Jag längtar ist till den dagen.. det är den dagen jag och Kristoffer kommer träffa vårat barn för första gången, då kan man väl inte annat än längta. Och jag får se det såhär... smärtan som hörtill förlossning är den enda smärtan som ger något possitivt med sig - utan smärta ingen bäbis :)

Juldagen!

God jul på er! Hoppas ni haft och har det bra. Juldagen idag, och det tycker jag inte det känns som för fem öre. I vanliga fall är det planering inför denna dag - vad man ska ha på sig, vart man ska festa och vilka man ska festa med! Höga förväntningar från alla håll, brukar oftast sluta med att man tappar bort alla på grund av galet mycket folk. I år däremot blir det så nyktert och lugnt det kan bli, såklart, har ju en liten bäse i magen :) och det känns otroligt skönt att slippa denna hysteri kring Juldagen!
Men bara för att det är mycket hets kring denna kväll brukar det ändå vara riktigt lyckat.

Imorgon och på söndag nalkas det jobb - storhelg och allt, perfekt med lite extra i lön! Får se hur det går att jobba däremot, har nämligen haft extra ont i höfterna de senaste dagarna, de har näst intill låst sig ibland och det är inte allt för skönt. Håller tummarna att det ger med sig, men det verkar inte så. Får ta ett prat om det med min barnmorska nästa gång jag går dit. Det är väl foglossning antar jag och då är det vila och ta det lugnt som hjälper.
Idag har vi gått in i en ny graviditetsvecka, vecka 28. Läs om mamman & barnet i inlägget under. Det händer mycket och allt går så fort nu! Bebis har varit aktiv hela dagen, hårda sparkar :) Härligt.

Redan vecka 28 :)

Barnet:
35 cm och ca 1 kg. Barnet växer och ställer allt högre krav på mammas kropp. Kontakten blir intensivare och känns närmare. Puffar du lätt på magen kan du ibland få en puff tillbaka. Det kan också sparka till som en reaktion på höga ljud, även om fostervattnet dämpar något. Barnet ökar i vikt med ungefär 27 gr/dag och det har börjat drömma. Man vet att det har utvecklat sin förmåga att minnas. Lungorna mognar för varje dag och andningsövningarna blir mer frekventa. Från graviditetens sjunde månad är barnets tillväxt framför allt beroende av dess förmåga att producera insulin. Detta hormon stimulerar till upptag av socker från blodet. Inne i cellerna ovandlas sockret till proteiner och fett. På så vis hjälper alltså insulinet barnet att lägga på hullet under de sista graviditetsmånaderna.

Mamman:
Många kvinnor upplever att de nu blir mer känsliga och får humörsvängningar som de inte känner igen. Det är helt normalt. Situationen du befinner dig i är både känslomässigt överväldigande och fysiskt belastande Ha överseende, sköt om dig på bästa sätt och berätta för din partner om dina tankar och känslor. Det är en spännande tid för er båda och det är viktigt att ni gör varandra delaktiga i det som sker. Kanske känns det verkligare nu för dig som snart skall bli pappa? Det är påtagligt att det är ett litet barn som rör sig där inne och du kan säkert känna hur barnet rör sig när du håller handen mot magen.

tisdag 22 december 2009

En släng av julafton


Jobbar delad tur idag och det är inte allt för kul, men det som är bra med de är att man kan åka hem för att sova ett par timmar. Känner att det verkligen behövs... högg till som bara den när jag gick ner för trappan på jobbet idag, måste vila! Så snart lite spagetti & köttfärsås sen ska jag och Dexter krypa ner i sängen.

Ikväll när jag slutat jobba åker jag och plockar upp Kristoffer (som slutar samtidigt som mig), för att sedan åka hem och ha våran egna lilla julafton. Vi brukar inte laga någon julmat eller så, men det jag menar med våran julafton är att vi ska byta julklappar och mysa. Kristoffer åker nämligen upp till hans familj & släkt som bor i norrland (Sveg) imorgon för att fira där, och jag stannar kvar här nere (I Flen) för att fira med mina nära och kära, därför blir det att vi byter julisar några dagar innan jul.

Får se hur vi gör nästa år med julfirande när vi har en liten knodd :). Självklart kommer vi fira ihop då (för första gången), julen är ju till för de små..

söndag 20 december 2009

Fix innan jul

Både jag och Kristoffer har jobbat hela dagen, och det känns verkligen i min svank. Men nu är jag äntligen hemma och om en stund ska jag även hämta Kristoffer som slutar snart. Men innan dess ska jag dammsuga, det behövs verkligen, och Kristoffer har lovat moppa. Ikväll ska vi nämligen ta fram granen (yes, vi kör med en plast, men vad gör det?) och slå in en massa julklappar. Mysigt!

lördag 19 december 2009

cocosdoftande gravidmage


Vet att bilderna inte är de allra bästa, men känns ju sådär
att fläka upp min underbara gravidmage helt synlig
inför hela internet folket, så ni får nöja er med en mörk
bild på mig och min kula :)

Springer runt här hemma med bh & trosor och väntar på att min cocosdoftande gravidmage ska torka så jag och Kristoffer kan krypa ner i sängen, vi båda ska nämligen upp tidigt imorgon bitti till jobbet.

Namngivningscermoni

Har precis kommit hem från Alva Lians namngivningscermoni. Det är Carros och Leos lilla tös, supersöt och världens snällaste. Har haft en jättefin stund med trevligt folk, god mat och en fin cermoni.

fredag 18 december 2009

E

Det här med namn på våran lilla bebis som om ca 3 månader kommer till oss.. det är inte det lättaste. Men nu har vi hittat och bestämt oss för ett tjejnamn & ett killnamn som vi både tycker känns perfekt för oss. Namnet börjar på E, både kill och tjejnamnet. Några vet, några får allt vänta :)

Härliga Fredag

Idag ska vi göra ett nytt försök till att få ordning på alla papper som ska skickas in till F-kassan. I vilket fall som helst så har jag varit iväg på mitt gamla jobb, där jag jobbade heltid, och fått ett papper underskrivet. Det känns lite skumt att man ska kunna söka föräldrapenning på en gammal anställning, men både hon i telefonen och då vi var nere och pratade med f-kassan sa att det stämde. Jag måste iaf kolla upp en sak till innan jag kan koppla av helt.

Idag ska jag köpa de sista julklapparna. Har bara 1 person kvar och det är Kristoffer. Det blev krångel med den julklappen jag hade tänkt ge (som ni kan läsa om i tidigare blogginlägg) så jag får allt ta och göra ett nytt försök idag. Tror jag vet vad får bli.

Ikväll blir det eventuellt ut till Bie en sväng för att käka pizza med Fredde och barnen. Jag kör såklart :) Och det gör mig inte ett dugg.

Gravid i vecka 27 <3


Barnet:
Barnet är 32 cm långt och väger 1 kilo. Dess ansikte har blivit lite rundare. Foten mäter 4 cm, lårbenet 5 cm och huvudets diameter är nu 7 cm. Skulle barnet födas i vecka 27 har det mer än 90% chans att överleva, det har allt som behövs för ett liv utanför livmodern. När du nu går in i den sista tredjedelen av din graviditet återstår mognad och tillväxt. Barnet är fortfarande mycket magert då det inte har lagt på sig något underhudsfett ännu. Huden är röd, tunn och täckt med fosterfett. Ögonen och ögonlocken är fullt utvecklade. Barnets hörsel har förfinats och det uppfattar mer nyanserat röster, musik och plötsligt höga ljud.

Mamman:
Vid den här tiden i graviditeten känner många kvinnor av alla möjliga slags besvär. Ryggproblem är vanligt förekommande. Den allt tyngre magen gör att det blir svårare att hålla ryggen upprest. För att balansera sticker du antagligen ut hakan och svänger mer i korsryggen. Det gör att du lätt blir trött, både i nacke och i korsrygg. Tänk på din hållning när du står upp. Vila genom att ligga ner en stund varje dag och lägg gärna en kudde i svanken när du sitter. Har du ont i ryggen bör du vara försiktig med att lyfta, speciellt tyngre saker. Måste du ändå, så tänk på att böja på knäna och lyfta nära kroppen. Ömma ryggmuskler brukar må bra av lite försiktig massage. Kanske du kan be din partner?

torsdag 17 december 2009

Försäkringskassans fantastiska värld

Har skickat in ett moderskapsintyg till försäkringskassan och har nu fått papper som ska fyllas i angående min föräldrapenning. Blev inte riktigt klok på hur de skulle fyllas i, så vi traskade iväg till Försäkringskassan för att få lite hjälp. Lite hjälp fick jag.. fick reda på att jag kunde söka föräldrapenning från då jag jobbade heltid på Kronfågel (flera år sedan), men min timlön var inte den bästa, men ja jag jobbade heltid. Då är frågan, ska man söka från då man jobbade på Kron, eller försöka kolla upp hur jag jobbat på Strandgården (vikarie) och hoppas jag jobbat så pass mycket mer (i 6 månaders samanhängande) och på något vis försöka räkna ut vad man tjänar mest på? Vilken hemsk jävla djungel.
Har även ringt och pratat med F-kassan men blir inte så mycket smartare utav det. Har ju även aktivitetsstöd nu samtidigt som jag jobbar, kan man räkna in det också?

NÅGON som vet? :)

Vi har även hunnit med att handla lite julisar, mat och ett besök hos banken för att skriva ett testamente (som är viktigt då man har/ska få barn och inte är gifta). Det kostar endel men känns tryggt om nått skulle hända!

onsdag 16 december 2009

Gnistrande vitt

Äntligen har vintern kommit. Massa snö och en bitande kyla, precis som det ska vara. Nu håller jag bara tummarna att det kommer vara lika fint ute över julen, annars blir det ingen riktig jul. Har på senaste år firat ett grönt (grått) jul och nyår, så i år måste det bli ändring på det. Syster Elsa, hennes man Linus och deras sötaste lilla Mai kommer hit nästa vecka, hoppas på lite pulkaåkning och så ska vi baka pepparkakor :) härligt.

Precis kommit hem från jobbet. Ikväll är jag inte lika stressad som jag var igår efter jobbet. Ibland undrar man vad det är med folk alltså... och vilken arbetsplats man jobbar på. Puh så snurrigt det kan bli i vissas huvuden, och varken medicin eller stöttning från oss personal funkar, då är det illa.

Nu blir det duchen, sen ska jag och Kristoffer kolla på nya Wallanderfilmen som vi laddat ner. Hoppas den är lika bra som förra!

Om 100 dagar

Om 100 dagar har vi beräknad förlossning...

Min graviditet - BF Fre 26 mar 2010

Uträkning utgår från dagens datum: Ons 16 dec 2009.
Din graviditet startade Lör 20 jun 2009.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Lör 4 jul 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 180 av 280. (64,3%).
Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 4 fulla dagar (v25+4).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 26 mar 2010
Du har 100 dagar kvar till beräknad förlossning.

tisdag 15 december 2009

Inte så lyckat

Det här med julklappar, varför ska det vara så sjukt svårt att köpa till killar (pojkvän). Tänk vad mycket enklare dom har, det finns ju tusen saker tjejer vill ha - smycken, fina underkläder, pressentkort, parfym, kläder, hud/hår produkter.

I vilket fall som helst så har vi sagt att vi inte ska köpa för så mycket till varandra i år (ni vet ju varför). Så jag skickade efter ett spel till Nintendo DS som han önskat sig - som kom på posten idag. Självklart ringer brevbäraren på dörren på grund av att paketet inte gick ner i brevinkastet - Kristoffer blir nyfiken i en strut och undrar vad det var frågan om, ett paket till mig svarade jag... och då undrade han såklart mer. Då brister det för mig och mina hormoner spelar mig ett spratt! (Det var han som tipsade om att det gick att beställa över nätet då det inte kommit ut i butik ännu), så självklart fattade jag att han fattade. Tårarna sprutade och jag inser att julklappen inte blir nån överraskning längre. Aldrig mer beställa!

Det slutade iaf med att vi kom överens om att han får köpa spelet av mig (han skulle ändå köpt det om han inte fått det i julklapp) och jag får traska ner på stan och inhandla något nytt. Slutet gott, allting gott - men är det ändå inte typiskt?

måndag 14 december 2009

Måndag!

Har blivit väldigt mycket jobb på sista tiden (som igår så körde jag 10,75 timmar), det tar på krafterna om jag säger så, men ändå så är det kul och väldigt välbehövligt med en massa pengar. Vet inte alls hur länge jag kommer orka jobba så jag tar det jag får när jag fortfarande klarar av det. I vilket fall som helst så har det blivit så mycket jobb att jag inte haft någon ork att ta tag i hemmet. Mina julblommor har vissnat, dukarna är skrynkliga och det behövs städas endel. Men idag fyndade jag superfina juldukar innan jag begav mig mot jobbet, och när jag slutade så blev det en sväng till affären för att köpa nya julblommor (grupp). Så nu har jag piffat, strukit och donat - Jag trivs ju när det är fint och snyggt hemma.

Snart blir det en sväng ner till Friskis. Tänkte gå på ett gympapass och svettas ihjäl (kämpigt), men det är ju så roligt och jag mår så bra efteråt, så vad gör man inte ;) Dessutom blir min barnmorska så glad när jag håller igång :P

fredag 11 december 2009

En dag i Eskilstuna




Äntligen hemma. Vi har haft en supermys idag med massa fina inköp och god mat. Men det tar verkligen på krafterna att springa runt i butiker, inte minst att hålla på och prova en massa kläder, men det var det värt.

Både jag och kristoffer hittade saker till oss själva, och så hittade vi världens sötaste bebiskläder som vi slog till på. Bodyn var extra gullig tyckte vi då lammet var luddigt & mjukt :) Vet inte om det syns på bilderna. Kommer bli supersött på våran älskling, tjej som kille.
Snart blir det storhandling på Willys sen blir det slappa framför teven hela kvällen. Det är ju Idolfinal och det får man inte missa. Spelar ingen större roll vem av Calle eller Erik som vinner, båda är värdiga vinnare.

En sak till. Jag har verkligen ääääälskar popcorn, men sen jag blev gravid har popcornsuget försvunnit totalt, jätteskumt. Undra vad man ska snaska på ikväll...

torsdag 10 december 2009

Julshopping med älsklingen imorgon


Imorgon har jag och Kristoffer planerat in en heldag tillsammans. Det var ett bra tag sen vi var lediga samtidigt, så vi har bestämt att det blir en mysig jultripp till Eskilstuna för inhandling av lite julklappar, god mat och lite shopping åt oss själva.

I år har vi sagt att vi inte ska köpa så mycket julklappar (familjen), och det känns skönt då det kommer bli en hel del utgifter i Januari för oss ändå - dag att börja köpa saker till dagen D, boka/beställa vagn, babymöbler o.s.v.

Nått jag måste kolla efter imorgon är en vinterjacka. Just nu går jag runt i min lite för kalla höstjacka som stretat ett bra tag kring magen. Först tänkte jag vara snål (läs sparsam) och köra på min jacka jag hade förra året (då jag vägde 20 kilo mer), men efter att ha satt på sig den och insett att det är ett tält jag har på mig så får det helt enkelt bli en ny (om jag hittar en).

Nu blir det snart sängen. Efter ett 10 timmars pass på jobbet så är man inte allt för pigg, och min höft mår inte allt för bra efter att ha jobbat så länge, då den lixom låser sig och gör fruktansvärt ont, för att sedan gå över lika fort. Skumt, men obehagligt.

onsdag 9 december 2009

Drömvärld

Har sovit ganska bra inatt som tur är. En sak som ständigt besöker mig på nätterna är denna kramp i vaden (ena vaden). Så fort jag sträcker på mig i sängen känner jag att krampen är på väg, hemskt. Samtidigt som jag sträcker på mig får jag som "drag" i ena ljumsken. Har berättat detta för min barnmorska och hon sa att det var nått som töjer ut sig nu när livmodern blir större och större. Igår natt kunde jag dock inte sova ett skit, fast då var det tankarna som snurrade ist, och konstiga drömmar, haha. Inatt var drömmen att vi fick en liten pojke :)

Idag ska jag fika med Carro. Vi har inte träffats sen hon var i vecka 40 och bara väntade på att hennes bebis skulle komma ut. Nu några veckor senare är det dags för fika igen. Och så har vi blivit bjudna på namngivningscermoni nästa Lördag. Pressent är redan inhandlat :).

tisdag 8 december 2009

Brio Go!


http://www.youtube.com/watch?v=iLjEpB7OOJE
Klicka om ni vill se videon på den vagn vi ska köpa. 3 vagnar i 1.

Äntligen har vi bestämt vilken vagn vi ska slå till på. Det finns så sjukt mycket att välja på, och vi som ska köpa en ny vagn vill självklart att vagnen ska vara helt självklar. Har kollat igenom en massa tester och den här, Nya Brio vagnen, var en av de vagnar som fick bäst i test. Den föll oss direkt i smaken, både utseendemässigt och funktion. Nu är det bara ett litet problem. Chassit finns att välja i 3 färger, vitt grått och svart (grått går bort direkt) och när man valt chassi ska man välja färg på ligg & sittdel. Sittdelen blir svart, men ska man välja svart liggdel eller ta en med färg? Sist men inte minst ska färg på babyskyddet väljas. Babyskyddet kan fästas direkt på chassit, perfekt!
A. Välj chassifärg*. På chassit passar Go sittdel, Go liggdel och Go babyskydd.
B. Beroende på chassifärg har du olika färgval av sittdelen som ingår.
C. Du kan köpa till liggdel där färgvalet fungerar på samma sätt som för sittdelen.
D. Du kan köpa till babyskydd. Babyskyddet finns i Svart, Rött, Brunt och Grått, och passar alla tre chassifärgerna.
* Till svart chassi finns följande textilier på ligg- och sittdel: Brun, Grå, Gul, Beige, Svart, RödTill grått chassi finns följande textilier på ligg- och sittdel: Röd, Blå, SvartTill vitt chassi finns följande textilier på ligg- och sittdel: Svart, Blå Grå

måndag 7 december 2009

Att så lite kan göra så mycket

Ikväll kom Kristoffer hem med blommor till mig. Att så lite kan göra så mycket :)

Har varit ledig idag, känns som en evighet sen sist jag var ledig. Får riktigt mycket jobb nu och det tackar man ju inte nej till, då kan mitt sparkonto öka ännu mera ;) Det går bra nu, haha.

Har varit nere och fikat hos Helena. Blev bjuden på hennes goda saffranslängd, passade utmärkt i en gravid kvinnas mage. Därefter blev det en repa på stan.

Kvällen avslutades med ett skönt gympapass på Friskis. Shit vad det börjar bli jobbigt. Tror allt jag var lite röd i ansiktet under hela träningspasset, men det är bara att kämpa på så länge kroppen tillåter, det är bara bra att hålla igång. Underlättar både graviditet och förlossning, och självklart efteråt också.

Bebis har varit lugn i magen idag, men är i full gång ikväll med hårda sparkar och slag i mammas mage ;). Hoppas att kunna sova bra i alla fall.

söndag 6 december 2009

lördag 5 december 2009

Middag

Har hunnit med att gått in i ännu en ny vecka, en vecka närmare våran bebis. Magen växer och sparkarna blir bara hårdare och hårdare, supermysigt. Dock börjar jag få känning i min rygg, nere i svanken närmare bestämt. Är helt slut efter en dag på jobbet. Någon som kan tipsa om nått stödbälte eller är det bara att gilla läget?

Ikväll blir det middag med ett par jobbarkompisar. Vi skulle bli 10 stycken tror jag. Samma gäng som var och åt hemma hos Shamika i somras, trevligt. Har bokat bord på Rhodos, så det blir första gången jag äter där. Alla verkar nämligen ha käkat där, alla förutom jag, men har bara hört gott om stället så det kan väl inte bli annat än lyckat? :)

tisdag 1 december 2009

Känslig som jag är.


Idag var det dags för ett besök hos min barnmorska igen. Besöket skulle ta 45 minuter, men i och med att tjejen som skulle komma efter mig fick förhinder så fick jag vara kvar i 1 & 1/2 timma :) Massor att prata om, hon är så rar och lätt min barnmorska.

Det var dags för första mätningen av magen idag, och sf måttet låg på 23, precis där det ska vara i vecka 24. Bebisens hjärtslag låg på 140 slag/per minut, en riktig vilding som sparkade för fullt när vi lyssnade. Kanske blir en liten pojk med tanke på hjärtslagen? Men det där vet man ju inte ;).

Blodtrycket var perfekt, likaså blodsockret.
Ikväll har jag tagit den första tabletten av extra järn. Har ingen järnbrist nu men barnmorskan tycker det är väldigt viktigt att "fylla på" nu när kroppen producerar extra mycket blod. Hoppas jag slipper en massa krångel med magen bara, men den sorten jag fick tips om skulle tydligen vara det bästa och snällast mot magen. Den enda nackdelen måste ju vara de vidrigt stora kapslarna som ska sväljas ner, jag som har problem med alvedon, haha.

kväll har jag blivit bjuden på bio av min älskling. Han visste hur mycket jag ville se New moon så han följde snällt med och bjöd mig. Måste bara säga att filmen var grymt bra, och många tårar föll från mina kinder, känslig som jag är :). Längtar tills nästa kommer, kan knappt bärga mig.

fredag 27 november 2009

Vecka 24

Idag går vi in i ännu en ny vecka, nämligen 24. Bebis väger ca 750 gram och är 30 cm lång. Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossninen. Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter.
Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna.

Nu är det dags för mig att bege mig mot bion för att hämta ut våra biljetter till "Luftslottet som sprängdes" som jag och älsklingen ska gå och se ikväll. Myskväll med förhoppningsvis en bra film och underbart goda popcorn.

torsdag 26 november 2009

Billigast visade sig vara bäst

Den här dagen har varit allmänt tråkig och jobbig. De senaste månaderna har jag vandrat som på rosa moln, men idag har jag bara kännt mig tråkig och trött. Vi har hunnit med en storhandling och jag har införskaffat lite fina julblommor som pryder köks och sovrumsfönstret. Tröttheten smög sig på och jag fick lov att sova en stund, som råkade bli 2 timmar.
På Tisdag nästa vecka är det dags för ett besök hos barnmorskan igen, dags att ta nya blodprov och mäta magen. Hoppas innerligt att jag inte har nån järnbrist, men som jag känt mig idag så kan jag nästan garantera de, men självklart har ju alla sina dagar.

Imorgon ska jag, pappa och mamma åka till Eskilstuna. Jag ska köpa lite vit färg som jag ska måla vårat skötbord i som vi ska köpa (om det blir de som vi tänkt), annars har vi ett annat superfint skötbord att välja på. Dessa 2 är mina favoriter hittils.

Ikeas skötbord "Sniglar", det billigaste men det bästa om man följer Råd & röns bäst i test, då flera skötbord fick underkänt. Detta och ett till från Ikea var de enda som gick igenom utan anmärkning. Tänkte måla i vitt ifall det blir detta vi slår till på.
299:- Superbilligt, enkelt och stilrent, precis som det ska va.


Det andra skötbordet vi kollat på är Ikeas "Gulliver", en nyhet i Gulliverserien. Supersnyggt och bra förvaring. Detta skötbord var dock inte med i testen i och med att det är nytt. Men de andra skötbordet som gick igenom var Gulliver skötbordet som fästes på väggen, så detta är nog inte så dumt heller. I och med att vi ska köpa "Gulliver spjälsäng" (som för övrigt var den ENDA säng som blev godkänd) så vore det roligt att ha hela serien. Visar sig vilket vi slår till på när vi väl är där :).
995:-

Det är en stor djungel det där med bebismöbler också (som med vagnar). Tur att jag Googlat mycket och hittat de bästa märkena som blivit godkända. En petnoga blivande mamma, som bara vill ha det bästa, haha :) Hur ska detta sluta? Men jag tycker det är så roligt så mig gör det inget att kika runt bland alla tester som gjorts, ett superbra och enkelt tips till de som ska köpa möbler till bebis.

En annan rolig sak som händer imorgon är att storesyster Elsa och hennes gudomliga dotter Mai kommer upp på besök. Dock hinner vi inte träffa dom imorgon i och med att dom kommer sent, men på Lördag blir det att umgås hela dagen :).
Imorgonkväll ska jag och Kristoffer på bio. Det blir premiären av "Luftslottet som sprängdes".

onsdag 25 november 2009

Hårda sparkar


Nej, det här är inte min mage
Och nej, såhär ser det inte ut än
Men ibland känns det verkligen som det ser ut på bilden.
Bebis blir väldigt aktiv på kvällen. :)
Supermys <3

Anna bakar





Bara grädden som ska vispas, Kristoffer komma hem,
sen får vi njuta framför Efterlyst.
Vardagslyx

Dagens middagstips


Timjankyckling med fransk senap.
(Nyttigt, enkelt och snabbt)

Ingredienser

4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
1/2 tsk salt1 krm svartpeppar
1 msk Arla smör-&rapsolja
1/2 dl vatten
1/2 hönsbuljongtärning
2 tsk fransk senap
1 tsk timjan1 msk vetemjöl
2 dl Arla Köket matlagningsgrädde
(El byt ut till Milda mat extra 4% (nyckelhålsmärkt för nyttigare sås).

Gör så här

Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en stekpanna på båda sidor (el strimla för snabbare stekning). Vispa samman vatten, grädde, smulad buljongtärning, senap, timjan och vetemjöl (hoppa över vetemjöl om ni använder milda mat extra). Häll det i pannan. Koka kycklingen i såsen under lock, ca 10 min. Strö ev över färsk timjan. Servera med kokt ris eller bulgur och grönsaker.

Jag serverade med fullkornspasta, supergott!

En fin liten tanke

Dagen har gått alldeles för fort. Det började med att jobba, tiden där rann bara iväg och det tackar jag inte nej till, sen var det hem för att laga lite lunch, iväg för att tanka, handla och lämna matlåda till Kristoffer. När jag väl var hemma kände jag hur tröttheten kom i både rygg och huvud, så det enda alternativet var då att vila lite på sängen. Nu, 2,5 timme senare kommer jag fram till att jag inte alls hunnit det jag velat. Sånt är livet.

Fick precis ett stressigt telefonsamtal av min älskade sambo. Det var superkörigt på jobbet och folk hade tydligen gjort fel på vissa saker, fel som Kristoffer måste rätta till ikväll efter stängning, och så är det den 25e idag vilket betyder löning = mycket kunder. Jag har iaf bestämt att överraska med att baka en kladdkaka tills han kommer hem. Då passar det perfekt med julmusten jag köpte förut. Mums ska det bli.

tisdag 24 november 2009

Resultatet


Så här ska det se ut när man har rensat.
Ordning & reda.
Innan jag tog tag i det var det saker högt och lågt.
En full bil till tippen & uff gick åt.
Härligt att rensa.

Fix & don

Är ledig idag så ska passa på och tvätta och förtsätta med min rensning av garderoberna som jag började med för ett par veckor sedan. Hann ju inte klart med allt då, så tar lite idag också tänkte jag. Kristoffer börjar inte jobba för ens kvart i 2 så en storhandling ska vi hinna med också.
En lugn och skön dag här hemma, det behöver jag.

måndag 23 november 2009

Fyndat

Har fyndat 2 saker på Tradera.


En röd/svart babysitter i märket Carena.
Årsmodell 09, minimalt använd.
Pris 498 :- (som ny), men jag fynda för 149 :-



En svart/silver babybjörn bärsele Original i fint skick.
Pris mellan 800-1000 :- (som ny), men jag fynda för 105 :-

söndag 22 november 2009

Tiden går så fort, men ändå så långsam

Ibland vill jag bara stanna tiden och njuta av mitt liv här och nu. Känslorna spritter i kroppen. Lycka, förväntan, rädsla, oro men ändå en stor längtan. Jag njuter till tusen av graviditeten, jag mår så bra, vill stanna tiden men ändå att tiden ska gå fort så vi får hålla vårat lilla underverk som ligger och gror i min mage :) Härligt är livet, minst sagt.

Ska strax bege mig mot jobbet. Börjar kl 12 och kör till kvällning. Det slog mig att nästa vecka är det 1a advent, då får jag pynta lyan med allt fint jag har köpt. Det fick bli att skicka tillbaks ljusstaken jag beställt.. den uppföll inte mina förväntningar helt och hållet, och så hittade jag en annan ljusstake som var sisådär 350 kr billigare och minst lika fin.

Vecka 23

Du är på dag 156 av 280. (55,7%).
Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 1 full dag (v22+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Fre 26 mar 2010
Du har 124 dagar kvar till beräknad förlossning.



Vecka 23

Kroppen: Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

torsdag 19 november 2009

Shoppande, blivande mamma


Min första mammatröja. Här borde man väl intekunna missa att jag är gravid? Det står nämligen Baby över hela magen :) Supersöt och superskön. Fick bli en svart också.


Har letat efter denna söta babydress på tok för länge, och nu fanns den så var bara tvungen att slå till. En leoparddress med både öron, svans (en liten tipp) och hela fötter. Så gosig.

Har vart och köpt mina första gravidkläder idag. Det slog mig att när man är gravid får man inte tycka om mode, det finns nämligen inget snygg att sätta på sig. Rutiga skjortor och hemska gravidjeans. Jag hittade iaf 3 toppar (två av den sorten på bilden - alltså en rosa & en svart) och en annan gravidtopp som lätt kan piffas till med lite accessoarer.
Och när jag ändå var igång fick det bli en liten bebisdress också. Har endel kläder åt bebisen nu (en påse som shoppades nere i Malmö på en av deras bästa loppisar.) Fick nämligen en hel pappkasse med de sötaste kläderna, allt såg sprillans ut. Hela påsen för 250 kr, vem kan motstå då liksom?

Idag blir det träning igen. Mår så jäkla bra av att röra på mig. Dock så undviker jag hopp (vill inte få mer ont i höften, i och för sig har det gått över nu men kan lätt komma tillbaks). Därefter blir det myskväll nere hos Helena :) Kolla film och snacka lite skit <3

tisdag 17 november 2009

Satan så sugen

Jag har en riktig vilding i magen tror jag. Hon/Han har varit aktiv hela dagen, sparkat snurrat och bökat, supermysigt tycker jag. Jag älskar att vara gravid, underbar känsla. Självklart är det sjukt många känslor och förväntningar man har. Mycket som händer i kroppen och ibland ett humör som man inte alls känner igen. Men det är de lätt värt - hundra gånger om. Vi är så lyckligt lottade jag & Kristoffer. Vi ska bli föräldrar, om bara ca 4 månader, underbara föräldrar. Shit vad tiden går fort, fast samtidigt väldigt långsamt.

Ikväll har jag varit så sjukt sugen på allt. Har letat både i skafferi, kyl och frys. Tyvärr har vi för mycket godsaker här hemma, och allt kan slinka ner när gravidsuget kommer till tals. Idag fick det bli en underbart god delicatoboll som jag tog av Kristoffer (hans favvo), oh gud vad den var god. 2 apelsiner och 2 rutor choklad senare så fick det vara nog. :) Fortfarande sugen dock men nån måtta får det allt vara. Haha.
Kan väl ändå vara nöjd med att jag gått upp relativt lite än :) men det kommer, hihi, magen och bebis växer så det knakar.

Julemys


Denna fina ljusstake kommer snart hem till oss


Sötaste glöggkopparna. De kommer va så goda att dricka ur.

Längtar till julen. Älskar allt pyssel och mys som man kan skapa med små detaljer. Har beställt hem en superfin ljusstake som kommer passa perfekt i vårat kök.

Nått jag måste göra är att bjuda hem till en glögg kväll (självklart alkoholfritt för min del). Har köpt dom sötaste glöggkopparna någonsin. Man blir ju inte annat än sugen.

måndag 16 november 2009

Gravidförsäkring


Nu har vi tecknat en gravidförsäkring. Går ju in i vecka 23 på Fredag, och det är från och med den veckan den börjar gälla - fram tills att barnet är 6 månader. Självklart kommer vi teckna en barnförsäkring så fort bebis är ute, i och med att gravidförsäkringen bara är en "komplimerande försäkring". Känns skönt att ha det gjort.

Nu kom precis min älskling ner från tvätten, springandes med mitt favvotecke som är tvättat och tumlat. Han är såå söt, för här satt jag och frös och mådde illa, men nu invirad i en varm och mysig filt. Kärlek.

söndag 15 november 2009

Den första känslan

Igår fick Kristoffer, för första gången, känna bebisen sparka :). Jag har ju kunnat känna i flera veckor (började i vecka 17 som pirr och bubblor) så Kristoffer har verkligen väntat. Så mysigt.

För övrigt är vi inne i vecka 22 nu, och det är från den här veckan fostret räknas som en bebis! Underbart. Nått som slog mig är bara hur fan folk får göra abort enda tills den här veckan? Helt sjukt. Jag är inte emot abort men tycker det kunde göras lite tidigare, man måste väl för tusan ha märkt att man har nått i magen, eller bestämma sig liiiite tidigare.. Jaja..

Vilken skitdag

Dagen började bra. En mysig morgon här hemma med Kristoffer och Dexter, god frukost och bra teve. Sen bar det iväg till Flen för att få hjälp av pappa att byta till vinterdäck. Killarna lyfte däck medans jag gjorde rent sommardäcken som skulle in för den här säsongen. Vi hann med en fika också innan mamma åkte iväg till jobbet, en långpromenad runt stan och en god middag. Där efter började jag frysa och blev extremt trött. En trötthet jag inte varit med om på länge.
Jag som skulle iväg och jobba (börja 17) kände verkligen att jag behövde vara hemma ist. Men hur lätt är det att få in folk på några timmar? Det var självklart bara att pallra sig iväg, och jag är ju inte den som är hemma för lite trötthet.

Väl på jobbet möts jag av ett helvete. Tanterna skriker och gormar åt varandra. Det är svordomar, könsord och bara ett allmänt gap. Det var helt enkelt kaos. Jag, som redan innan mådde dåligt, mådde inte bättre när jag fick en armbåge i magen (när jag skulle hjälpa en tant upp från stolen), då höll det på att brista för mig, tårarna höll på att komma och jag var så jävla arg. Bet mig i läppen och svor inombords. Och sist men inte minst, jobba med en person man verkligen inte går ihop med (som ingen annan heller gör). Ja fy fan! Det var grymt skönt att komma hem kan jag tala om. Nu blir det snart sängen för att ladda inför jobbet imorgon, då dock på en annan avdelning och andra att jobba med :)

torsdag 12 november 2009

En liten tripp

Fick bli en liten tripp till Norrköping igår efter Kristoffers jobb. Har inte kunnat släppa tanken på den vagnen... kommer den verkligen passa i vår bil? Så det var bara upp till bevis. Jag har en tendes att behöva ha koll på läget. Självklart passade det, så jäkla skönt. Behöver jag inte tänka på det längre. Men vi ska titta på en till vagn innan vi bestämmer oss, en som kostar hälften så mycket och är lite mindre. Men som sagt, pengarna är inte det viktigaste. Det kan vara en bra investering att köpa en ordentlig barnvagn. Tanken är att vi ska kunna använda vagnen till (alla) barn som vi ska få :). Den vi kollade på igår verkar vara den optimala vagnen för oss! Och om man då räknar ut hur mycket den kommer användas och förhoppningsvis till alla barn vi ska ha (vilka planer, haha) så blir vagnen inte dyr i längden. Jag vill veta att det är en BRA vagn så man inte står där sen och behöver köpa en ny.

Idag kommer mamma på besök. Eventuellt att syrrorna skulle följa med också. Ska bjuda på mina goda bullar som ligger i frysen, perfekt att tina så blir dom som tagna direkt från ugnen ;).

onsdag 11 november 2009

Den perfekta vagnen

Som förstagångsföderska är det här med barnvagnar en stor och snårig djungel. Det ska väljas liggkorg hit och chassin dit, vill man kunna reglera handtaget och vill man kunna vända korgen, ja då ska man välja en sån. Och vill man kunna göra om till sittvagn ska man välja en sån. Duo eller kombi, plast eller terrenghjul? Brio, Emmaljunga eller Teutonia? Och alla dessa tillbehör, regnskydd, myggnät, åkpåse och skötväska. Sist men inte minst, vilken färg? Som sagt, en stor djungel.

Vi har vart och kikat lite för skojs skull, så man inte står där sen när det är dags och få panik bland alla dessa valen. Det första valet är väl om man vill ha en ny eller ska spara pengar och köpa en begagnad? Jag vet att man kan få en superfin och billig vagn genom att köpa en begagnad, men jag och Kristoffer vill båda ha en sprillans ny, en vagn som bara varit våran, och en vagn som vi vet är bra kvalitet på. Det är liksom första barnet och vi vill lyxa till det.

Det jag skulle komma till... Jag tror vi bestämt vilken vagn vi vill ha. De vi kollat på innan har det alltid varit något negativt med, tex att handtag inte går att ändra i höjd (då jag är kort och Kristoffer är lång) så är det ett måste för vår del. Vagnen har också roterande hjul fram och det är de vi söker också. Allt vi söker finns på denna vagn, ett bra gung, snygg design, liten och praktisk (inte minst ihopfälld), ergonomiskt handtag, bra förvaring m.m.

Den enda nackdelen just nu är att priset är ganska saftigt, men smakar det så kostar det, och pengarna har vi så varför inte? Ska det va så ska det va, det är mitt motto.

När är det dags att beställa? Hur lång tid kan det ta? Vill som sagt inte vara ute i sista sekund, men heller inte allt för tidigt, så när? (någon som vet)

Kommer ut med bild och mer info när vi bestämt oss till 100%

tisdag 10 november 2009

Resultatet!



Nya överkastet. Passa perfekt!

Äntligen hittat rätt

Ja nu äntligen har jag hittat det perfekta överkastet till våran säng. Allt måste klaffa enligt mig, färg, utseende, men speciellt måttet. Vi har en 160 säng och de flesta överkast vi kollat på är till 180 sängar, alltså på tok för stora för våran.
Inte så kul att det ska behöva hänga ner i golvet liksom.
Har hämtat ut paketet nu och överkastet är vårt! :) För en gång skull slipper jag skicka tillbaks.

Bild kommer ikväll. Dock inte lika stylat som på bilden nedan (bilden från Ellos hemsida), men iaf ;) Förresten så var det tur att jag beställde direkt när jag hittat det, för idag när jag var in och kikade var de slutsålda.

Nu blir det en kopp kaffe innan jag ska ta en promenad mot sjukhuset. Besök hos min gulliga barnmorska kl 13.00.

Mitt paket har kommit

Ska snart iväg och hämta mitt paket från Ellos som jag skickat efter. Det är ett vitt överkast, hoppas verkligen det passar för det vi köpte sist (på Åhlens) vart absolut inte bra, bara att lämna tillbaks. Kanske lägger upp en före och efterbild, om överkastet blir bra vill säga :)

Kl 13 ska jag vara hos min barnmorska igen. Sist vi var där var när det var ultraljud, alltså för 6 veckor sedan. Undra vad som sker idag? Mäta magen kanske? Kolla blodtryck och lyssna på bebisen. Det visar sig! Mysigt blir det iaf.

måndag 9 november 2009

Träning under graviditeten

Precis kommit hem från träningen. Så himla skönt och välbehövligt att röra på mig. Träning under graviditeten (i lagom mängd) är superbra för både fostret och mamman. En graviditet och förlossning tär på kroppen så det gäller att vara i god fysisk form. Men det gäller att välja rätt träningsform och verkligen lyssna på kroppen. Men puuh vad mycket jobbigare det är nu!

Ska snart sätta igång med matlagningen så det är färdigt när Kristoffer kommer hem. Idag står fullkornsspagetti och köttfärsås på menyn. Supergott och superenkelt, precis som det ska var.

Det viktiga samtalet!

Har gått runt och mått lite halvdåligt på tok för länge nu. Det är en sak som har tyngt mig i ca 2 månader, nått som inte kännts rätt. Så fort jag tänkt på det får jag en klump i magen. Igår tänkte jag igenom situationen och kom fram till att det får bli ett slut på detta. Egentligen är det inte en så stor sak, men att gå runt och må dåligt över det är inte alls bra. Min hälsa måste gå i första hand, och det kommer ändå inte bli någonting av det. Så imorse tog jag telefonen och ringde det viktiga samtalet, nått jag skulle ha gjort tidigare. Men bättre sent än aldrig.

Jag trodde en vuxen person kunde ta det jag kom med, men att snäsa och fräsa var tydligen det hon kunde få fram, och ett klick utan hejdå! Moget. Det var ju bara beviset att jag gjorde rätt, men det kändes inte kul i just den stunden. Har ganska lätt att kunna bli övertalad, vill ju ändå vara alla till lags, inte skapa några bråk.. men jag hade verkligen bestämt mig innan jag ringde att jag måste stå på mig, och det gjorde jag också.. Det känns att jag gjort det rätta för nu mår jag bra igen och behöver inte tänka på det längre.
Är det inte så att man ska följa sitt hjärta och magkänsla? Det gjorde jag och jag är stolt över mig själv att jag ringde och sa som det var, hur jag kände!

söndag 8 november 2009

Jag gravid i vecka 21


Här är jag och min söta bebismage.
Vecka 21.

lördag 7 november 2009

Gravidsuget!

Ikväll är mitt begär jordgubbsyoghurt, igår var det apelsiner och i förrgår var det sug efter choklad (jag som inte är jätteförtjust i godis i vanliga fall). Ja, mina gravidcravings är av en salig blandning.

Gick in i vecka 21 igår och nu syns det att jag har en liten bebismage som växer i rasande fart. Allt känns underbart och vi är så lyckliga. Blivande föräldrar.

Nu blir det myskväll. Har jobbat 10 timmar idag och känner mig rätt mör i kroppen. Först blir det "Ensam mamma söker" reprisen på datorn, sedan Johan falk - Operation näktergal som Kristoffer laddat ner till oss. 5e filmen av dom nya. Superbra!

tisdag 3 november 2009

Hormoner!

Varit och tränat core med Helena & Mathilda ikväll. Så skönt att vara igång igen, men riktigt bra från förkylningen är jag inte än, så därför tar jag det ganska lugnt. Det är iaf bättre än ingenting. Lite roligt att jag inte var ensam om att "hoppa över" ryggövningarna då man ligger på mage och ist byta ut dom till andra ryggövningar. Alltså inte bara jag som är gravid och rädd om lilla magen :).

Ikväll har hormonerna spökat igen. Det var när jag skulle upp till tvätten. Jag börjar lägga in och sortera i de 2 maskinerna vi har, och precis när jag ska köra igång dom kommer jag på att mina jobbkläder fortfarande är kvar i lägenheten. Jag känner hur jävla jobbigt allt blir, och hur sugen jag är på julmusten som Kristoffer dricker nere i lägenheten (utan att vänta på mig). Plötsligt blev allt orättvist. Jag rafsar ner smutskläderna i korgen, trampar mot lägenheten, slänger mig i sängen och gråter några tårar, får tröst av älsklingen och sedan skrattar vi åt mina spökande hormoner. Gott var det iaf med julmust, och han hade visst väntat! :)

Dom vart supergoda




Mina fina bullar!




En bulle i ugnen

Fiffig överskrift va? Haha eller inte ;)

Håller på och bakar bullar. Nu jäser degen men snart är det dags att kavla rulla och kleta på den goda fyllningen. Slänger ut en bild på resultatet sen!

Tisdag!

Imorgon är det två veckor sen jag åkte på förkylningen. Jag har trott att den varit på väg att gå över, men så fort jag sagt det har det bara blivit värre. Jag fick förkylningen 3 dagar efter jag tagit vaccinet mot svininfluensan, och jag har fått för mig att det kan vara ett samband. I vilket fall som helst så känns det som jag gjorde det rätta beslutet, att ta sprutan!
Nu har till och med läkemedelsverket gått ut med att dom verkligen rekomenderar alla gravida att ta den, mycket viktigt. Många tror det handlar om att tjäna pengar, men då hade dom väl kunnat gå ut till en större riskgrupp än gravida? Nu har iaf vår bebis ett skydd mot influensan tack vare att jag tog den, Så jag får allt stå ut med förkylningen :)

Ska snart köra Kristoffer till jobbet, sen tänkte jag svänga förbi Strandgården (mitt jobb) för att hämta min mat jag glömde, men också ta en kopp kaffe med mina arbetskompisar, snacka lite skit och höra hur det blir med alla deras tjänster och nedskärningarna. Känns skönt att jag ska bli mammaledig om ett par månader. Behöver inte bry mig om det där med jobb, för mindre jobb lär det bli inom den närmsta tiden. Ett jävla skit. Snart blir det väl maskiner som ska ta hand om våra äldre. Igår jobbade jag hela dagen, slutade 21. Självklart fick jag gå en man kort, så full fart med andra ord. Men hur ska detta sluta nu när 20 % ska bort, på VARJE avdelning?
Som sagt.. tur att jag blir mammaledig i Mars :)

måndag 2 november 2009

Cocoa butter

Ska snart iväg på 2 hembesök. Hoppas det kommer gå bra, och inte tar allt för lång tid, börjar nämligen jobba kl 13.

Hudbristningar är nått som hör till graviditeten (inte alla, men många). Detta beror självklart på den snabbt växande magen men också alla hormoner. Har fått ett hett tips om en kräm som ska hjälpa mot det. Inte en aning om det hjälper (och inte en aning om jag kommer få några), men jag tänkte iaf testa och börja smörja snart innan de eventuellt dyker upp, skadar ju inte. Det visar sig om det hjälper, i vilket fall får man en liten mysig stund med massage på magen :)


Intensivt fuktighetsbevarande i upp till 24 timmar.
Gör huden mjuk och smidig och förebygger effektivt bristningar.
Passar extra torr hud.

söndag 1 november 2009

Livlig liten krabat

Snart kommer Kristoffer hem. Han har varit uppe i Sveg på klassåterträff. Riktigt skönt att vara själv hemma om jag ska vara ärlig, men det räcker med en helg, sen längtar man ihjäl sig (Kristoffer sa likadant när jag var i Malmö). Det är bra att sakna ibland. Ska bli så mys att mötas vid stationen om 2 timmar. Jag längtar.
Har lagat köttfärslimpa som vi ska äta till middag. Mums. Sen får det bli lite träning för min del.

I Fredags kände jag för första gången lilla bebisen sparka när jag höll handen på magen. Sparkarna har jag kännt i ca 3 veckor, så nu kommer Kristoffer också kunna känna :). Som vi längtat. H*n höll på i ca 45 minuter, och jag njöt varje gång jag fick en liten knuff. Mer kommer det bli och i slutet kommer det säkerligen inte vara lika skönt med dessa knuffar, men det är ändå underbart och ett bra tecken på en livlig liten krabat.